Leestijd: 3 minuten

Als het om online PC gaming gaat, dan zijn er momenteel een aantal ‘instituten’. Toevalligerwijs zijn dat twee van Valve’s eigen games. De uitbater van videogame-winkel Steam bracht zowel Counter-Strike: Global Offensive (2012) als Dota 2 (2013) uit. Die laatste heeft al jaren de officieuze prijs van ‘meest gespeelde game’ op het platform na PUBG. Maar we staan op het punt van een nieuw era.

Counter-Strike: Global Offensive

Sinds de release van CS:GO vergaart de competitieve, grotendeels op vaardigheden gerichte online shooter meer en meer spelers. Van enkele tienduizenden in de eerste anderhalf jaar, naar gemiddeld gezien zo’n 50.000 nieuwe spelers extra per maand (bron: SteamCharts). En tijdens de coronamaanden gaat men niet alleen massaal zelf streamen, maar gaat ook iedereen CS:GO spelen.

Ruggengraat van de eSports

Overigens is het geen ongeluk dat CS:GO zo consistent aan het klimmen is de laatste paar jaar. De game beleeft een gigantische succes op eSports-gebied. Volgens eSportsEarnings worden jaarlijks duizenden toernooien geörganiseerd, heeft het de meeste professionele spelers van de grootste eSports-games en worden er tientallen miljoenen aan prijzengeld weggegeven.

Free to play

Maar een nog belangrijkere reden voor een influx aan spelers is natuurlijk de overstap naar free-to-play. In december van 2018 schoot Valve zichzelf ogenschijnlijk in de voet door hun bestverkopende game gratis te maken. En op het eerste gezicht leek het inderdaad zo; met een bijna vastgeroeste plek in de Steam bestselling-lijsten was CS:GO een ‘moneymaker’. Maar door het prijskaartje van €0,- trekt de populaire shooter juist een groter publiek dan ooit tevoren.

De afgelopen 3 maanden vestigt CS:GO namelijk ieder maand een nieuwe spelersrecord. Van bijna 917.000 spelers in januari, naar ruim 1.218.000 spelers in de maand maart. Een daarmee komt CS:GO na 8 jaar in de levenscyclus in het vaarwater van de tot dusver onaantastbare record van Dota 2.

Dota 2

Maar de levenscyclus van de grootste eSports-game van het moment, Dota 2, is een stuk anders dan die van CS:GO. Na de release in de zomer van 2013 trok Valve’s multiplayer online battle arena (MOBA) gelijk ontzettend veel aandacht. De game tikte gemakkelijk de 100.000 spelers aan na de eerste maand, met een spelersaantal tegen de half miljoen na ruim een half jaar (bron: SteamCharts).

Huidige record

De populariteit van Dota 2 steeg veel sneller dan die van CS:GO. De populariteit bereikte vervolgens zijn piek in maart van 2016, precies 4 jaar geleden. Toen vestigde de game het huidige Steam-record van meeste gelijktijdige spelers na PUBG (die in de kortstondige piek ruim 3 miljoen spelers had). Maar liefst 1.291.328 spelers waren toen gelijktijdig met elkaar aan het strijden in de arena.

Nieuw era

Maar we naderen een nieuw era. De populariteit van Dota 2 valt in de eSports-scene niet te betwisten. De spelersaantallen zijn daarentegen al jaren aan het dalen. Begrijp ons niet verkeerd, er zijn slechts enkele games die op kunnen tegen Dota’s spelersaantallen (bijvoorbeeld Fortnite, League of Legends). Toch bungelt Dota 2 steevast gemiddeld rond de 400.000 gelijktijdige spelers in de afgelopen maanden.

En dat is kattenpis vergeleken met de 650 à 700 duizend spelers van CS:GO. Kortom, het is ontzettend aannemelijk dat Counter-Strike: Global Offensive na jaren in de schaduw van Dota 2 te hebben gestaan, op het moment van schrijven het record aan het verbreken is. Van Dota 2 dus, he. Niet van PUBG, want die lang vergane piek is niet te bevatten..

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *