Leestijd: 3 minuten

Sinds EA’s Battlefront II eind 2017 verontwaardiging schepte over het loot box-systeem, zijn meerdere overheden zich gaan bemoeien met de verdienmodellen van games. In extreme gevallen zijn in-game ‘gokken’ en het kopen van in-game items voor echt geld verboden. In het geval van de Amerikaanse Entertainment Software Rating Board (ESRB) zullen games nu op het doosje aangeven of er loot boxes in de game verwerkt zitten.

In-game aankopen

In 2018 gaf de onafhankelijke organisatie die voor de leeftijdsclassificatie van games zorgt een waarschuwing voor games die in-game aankopen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan Fortnite; de game is in principe gratis maar met echt geld kun je in-game valuta kopen waarmee je weer skins kunt kopen. Nu geeft de ESRB de consument een nog duidelijker beeld van wat een game precies aanbiedt met betrekking tot in-game aankopen, zo laten ze in een blogpost weten.

Want naast het direct aanschaffen van een skins, wapen of ander in-game item, kun je ook willekeurig een beloning krijgen in de vorm van een loot box. Deze mechaniek is inherent willekeurig en maakt het volgens sommige overheden en instanties dus een gok-mechaniek. In Noord-Amerika zullen games als Overwatch, FIFA 20, Apex Legends en Counter-Strike: Global Offensive dus het loot box-label ontvangen. Maar hardcore games zullen hier gelijk een pijnlijk probleem herkennen; die games zijn niet hetzelfde en de loot boxes ook niet.

ESRB scheert alles over één kam

Iedereen die namelijk games als Overwatch en FIFA 20 naast elkaar legt, zal zien hoe verschillend de loot boxes in die games zijn. Zonder te oordelen over de kwaliteit van de spellen, mag het duidelijk zijn dat Overwatch alléén cosmetische items geeft in loot boxes, terwijl FIFA 20 in FUT voetballers aan de speler geeft. Ofwel, de kwaliteit van je team in FIFA 20 is direct gelinkt aan de ‘gok mechaniek’, terwijl het in Overwatch in wezen niet uitmaakt of je ooit een loot box opent of niet.

overwatch loot box
Via: Blizzard, CC

En dit is precies waarom een ‘niche’ als gamen zo lastig botert met overheden en onafhankelijke instanties als de ESRB. Wat voor de ene overheid politiek incorrect is, geldt voor de andere overheid als absolute waarheid. Denk aan China dat games verbant als spelers in-game steun voor Hong Kong betuigen. Diezelfde games zullen door de overheid in Hong Kong niet verbannen worden, natuurlijk.

En die dynamiek geldt ook voor loot boxes. Waar de ene game de willekeurige distributie van beloningen niet integraal aan de spelervaring linkt, vereist de andere game juist dat spelers geluk hebben met hun ‘drops’. Zo niet, dan hebben ze pech. Óf je koopt met echt geld nog wat extra loot boxes om een voorsprong te krijgen op je tegenstanders. En daar zit de valkuil van de loot box-mechaniek; het is niet per definitie een noemenswaardige eigenschap van een game, mits het op een nette manier is toegepast. Maar door de waarschuwing op het doosje scheert de ESRB nu alle games met loot boxes over één kam. Een beetje oneerlijk voor games die het wél netjes doen, als je het aan ons vraagt.

Het is niet bekend of het Europese equivalent van ESRB, PEGI, eenzelfde waarschuwing gaat geven. Maar dat het een impact op de game-industrie heeft, dat is in elk geval zeker.

Foto @ESRB

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *