Leestijd: 3 minuten

Minecraft is zonder twijfel een van de meest karakteristieke, impactvolle games uit de moderne geschiedenis. Notch’ creatie staat daarentegen niet bepaald bekend om de geweldige graphics. Grafische kaart-maker Nvidia en Microsoft’s Mojang werken voor alle liefhebbers van solide grafische kwaliteit gelukkig al langer keihard aan een real-time ray tracing (RTX) update. En die update staat op het punt om te droppen!

Simpele belichting

Nvidia werkt waarschijnlijk al een jaar of 2 aan een real-time ray tracing update voor Minecraft. Het blokkige karakter van de open wereld bouwgame blijft, maar de belichting zal door de aankomende update volledig opgegooid worden. Op dit moment is belichting ontzettend basaal in Minecraft. Een lichtbron belicht een x-aantal blokken in diens omgeving en die blokken krijgen op basis van de lichtwaarde een donkere of lichtere ‘kleur’. Zo werkt belichting in principe in alle games.

Ray tracing is een relatief nieuwe techniek die het helemaal om moet gaan gooien. Games als Battlefield V, Modern Warfare (2019) en Control gebruiken de technologie al in meer of mindere maten. Simpel gezegd zorgt RTX ervoor dat dingen er praktisch foto-realistisch uit gaan zien. Nu geldt dat niet per se voor Minecraft door het vierkante design van de game. Maar geloof ons als we zeggen dat zelfs Minecraft door RTX een grafisch pareltje kan worden. Maar wat is ray tracing precies?

Wat is ray tracing?

Ray tracing is een render-techniek waarmee licht op een veel realistischere manier gecalculeerd wordt. Stel je voor dat ieder lichtdeeltje uit een lichtbron een lijn creëert. De lijn (‘ray’ in het Engels) beweegt zich door een 3D ruimte en raakt allerlei oppervlakken en kaatst daarop af, net als in het echte leven. Nvidia’s ray tracing calculeert die stralen en hoe licht vervolgens reageert op virtuele oppervlakken.

Licht dat een matte, betonnen muur raakt, weerkaatst op een totaal andere manier dan licht dat een gladde metalen tafel raakt. En daar zit gelijk de uitdaging van de technologie; licht is ontzettend complex en reageert anders op objecten op basis van de invalshoek, kleur, materiaal, lichtdoorlaatbaarheid en ga zo maar door. Het kost ontzettend veel rekenkracht om lichtstralen op deze manier te calculeren.

Minecraft met RTX

Maar Nvidia is eruit; Minecraft krijgt binnenkort officieel ray tracing. Dat wil zeggen dat de game een volledige make-over krijgt. In de onderstaande video laat Nvidia Minecraft met RTX zien en de verschillen zijn dag en nacht. Let op de weerkaatsingen van het licht op water, de schaduwen van bomen en de rode gloed van lava; allerlei dingen die mogelijk gemaakt zijn door ray tracing.

Releasedatum update

Vanaf donderdag 16 april zal Minecraft de allereerste RTX beta ontvangen. In eerste instantie zullen er 6 vooraf gebouwde omgevingen beschikbaar zijn om de technologie te showcasen. Je kunt natuurlijk ook je eigen wereld starten en Nvidia heeft zelfs een guide gemaakt over hoe je een bestaande wereld kunt overzetten naar de beta branch met RTX.

Helaas voor Java-spelers zal de update alleen uitgerold worden voor de Windows 10-editie van de game; andere versies ondersteunen RTX überhaupt niet. Hoe lang de beta zal lopen is nog niet bekend, maar volgens Microsoft moet de uiteindelijke RTX update ergens dit jaar nog uitkomen. Dat geeft Minecraft-liefhebbers die momenteel nog op een oude PC of laptop spelen ruimschoots de tijd om een flinke upgrade uit te voeren.

Foto @Nvidia

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *