Leestijd: 2 minuten

Sinds begin juni is cross-play in Overwatch (eindelijk) mogelijk. Spelers van alle platformen kunnen met elkaar spelen, waardoor vrienden met verschillende consoles elkaar gewoon kunnen vergezellen. Toch heerst er duidelijk een hoop onduidelijkheid over het systeem. De toegewijde FAQ legt alles uit, maar wel behoorlijk ingewikkeld en in veel te veel woorden. Kortom, hoog tijd om Overwatch cross-play even haarfijn en in enkele zinnen uit te leggen.

Overwatch cross-play

Cross-play wil dus zeggen dat spelers op verschillende platformen alsnog met elkaar kunnen spelen. Sinds de release in 2016 was het alleen mogelijk om met spelers op hetzelfde platform te spelen; PC-gamers spelen met PC-gamers, PlayStation 4 met PlayStation 4 enzovoort. Nu lanceert Blizzard eindelijk een beta waarin alle platformen gelijk zijn.

Nou ja, soort van. PC-gamers hebben per definitie een voordeel over console-spelers vanwege de muis en toetsenbord. De muis is veel accurater en een snellere manier om te mikken, terwijl het toetsenbord praktisch oneindig veel mogelijkheden voor toetsencombinaties geeft. Dat laatste is bij Overwatch niet zozeer van toepassing, maar het speelt zeker mee. Daarom gelden er wat speciale regels voor cross-play op Overwatch.

  • Cross-play is mogelijk in alle gamemodes, behalve Competitive
  • Alle console-spelers spelen standaard met elkaar (console-pool)
  • Alle PC-gamers spelen standaard met elkaar (PC-pool)
  • Als een vooraf samengesteld team van console-spelers minimaal één PC-speler heeft, gaat het gehele team in de PC-pool

Nadelen

Nu is het in principe geweldig dat alle spelers met elkaar kunnen spelen. Het is tevens begrijpelijk dat Competitive (de competitieve, ranked gamemode) spelers gesplitst houdt. Een console-speler heeft altijd een nadeel tegenover een PC-speler. Het omgekeerde is ook waar, een PC-gamer met meerdere teammaten die op console spelen, heeft een nadeel tegenover een volledig PC-team.

Toch is Overwatch cross-play nog in beta en dat is duidelijk. De regels zijn voor velen onduidelijk en er zijn wat vraagtekens bij de beslissingen van Blizzard te zetten. Zo hebben console-spelers nooit aim-assists in de PC-pool. Deze feature helpt spelers doorgaans een handje mee. Veel console-spelers hopen dan ook dat Blizzard dit nog toevoegt. Dan is er ook nog de kwestie Nintendo Switch, een console die maximaal 30 frames per seconde produceert, wat wederom een nadeel is tegenover andere consoles (laat staan PC).

De komende tijd zal Blizzard het systeem tweaken en wellicht wat fundamentele dingen veranderen. Cross-play is standaard ingeschakeld voor PC-spelers terwijl console-gamers dit via hun Battle.net-accountinstellingen aan kunnen zetten.

Foto via Blizzard Entertainment

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *