Leestijd: 4 minuten

We hebben al maanden zo’n beetje alle informatie over de Microsoft Xbox Series X op een rijtje, maar nu leren we eindelijk wat over de PlayStation 5. Sony’s aankomende console zelf is nog een raadsel, maar je kunt hierboven zien waarmee je gaat gamen. De Sony DualSense is de controller voor de PlayStation 5 en zo’n beetje alles aan het ding is gloednieuw. Inclusief het wit-zwarte design en de bijzondere nieuwe vorm.

DualSense design

Het uitgangspunt voor de controller, zo beschrijft Sony in een blogpost, was dit keer wat anders. Normaliter wordt er niet zoveel aandacht gegeven aan het gevoel dat je hebt tijdens het gamen. Sony heeft het dan niet over je emoties, maar de sensaties in je handen. De DualSense moet daarop inspelen.

Nieuwe triggers

Zo krijgt de PlayStation 5 controller nieuwe L2 en R2 triggers. De vorm van de knoppen (die doorgaans voor schieten/rijden gebruikt worden) is wat aangepast. Dit heeft een reden, want de triggers geven voortaan adaptieve haptische feedback! Dat wil zeggen dat er variabele weerstand is, afhankelijk van wat je in de game doet. Denk bijvoorbeeld aan het spannen van een boog; daar zal je straks weerstand voelen wanneer je een boog lang gespannen houdt.

Ik ben benieuwd of de triggers zo sterk zijn dat ze zelfs je vinger helemaal terug kunnen duwen. Dat zal waarschijnlijk niet; dat is vrager om problemen. Ook is het interessant om te zien hoe subtiel die adaptieve triggers zullen zijn. Kunnen ontwikkelaars slechts één of een paar weerstand-standen instellen of zou de controller theoretisch de trekker van iedere gun anders kunnen laten aanvoelen?

Haptische feedback

Ook geeft de controller ‘gewone’ haptische feedback; iets wat je gewend bent van de huidige DualShock 4 controller. Het trillen is volgens lekken (en dit is dus nog niet bevestigd) wel geïnnoveerd. Want in plaats van één motor zou de DualSense aan iedere kant van de controller een individuele motor hebben. Zo zou je dus asymmetrische haptische feedback moeten kunnen voelen.

De reden waarom we dit overigens noemen is omdat het hele ding DualSense heet; haptische feedback is altijd al van de partij en als adaptieve triggers het enige zijn dat de ‘sense’ aanwakker, zou dat wat magertjes zijn. Een dubbele motor klinkt dus zeer aannemelijk. Wel maakt Sony zelf al bekend dat de haptische feedback verbeterd zou zijn; je zou de ondergrond tijdens het racen moeten kunnen onderscheiden op basis van de trillingen!

Via: Sony, CC

Create button, light bar

De toegewijde PlayStation-fan heeft daarnaast vast al gezien van de Share-knop verdwenen is. In plaats daarvan introduceert Sony de Create-knop die eigenlijk dezelfde functie gaat hebben als de eerstgenoemde. Daarnaast is de light bar een beetje verplaatst. Waar deze immersion-aanwakkerende lichten op de DualShock 4 van de speler afgericht waren, schijnen ze nu richting de speler. Ze zitten met andere woorden aan de voorkant van de controller, wat ze extra zichtbaar maakt.

Microfoon en USB-C

Tot slot nog twee grote toevoegingen geïntroduceerd met de DualSense. De controller krijgt een ingebouwde microfoon waarmee spelers dus ook zonder headset kunnen praten met hun medespelers. Leuk en aardig, maar geen headset betekent dat de microfoon ook de geluiden van de game opvangt. Of de spelers heeft een aparte headset, welke tegenwoordig bijna altijd een microfoon ingebouwd hebben. Niet zo spannend, dus. Wel kunnen PlayStation 5-gebruikers hun smartphone-opladen nu gewoon gebruiken. De oplaadbare batterij van de DualSense krijgt een USB-C aansluiting, wat het stekkertje inpluggen aanzienlijk makkelijker gaat maken!

Bron en beeld: Sony

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *