Leestijd: 3 minuten

Het is eindelijk zover! Unreal heeft zojuist de eerste officiële gameplay draaiend op een PlayStation 5 onthuld. In de onderstaande video laat Unreal zien hoe waanzinnig mooi de graphics van de PlayStation 5 zijn.

Ziet dat er niet absurd goed uit?! Unreal Engine-maker Epic Games krijgt dit voor elkaar door naar eigen zeggen twee belangrijke nieuwe technologieën te ontwikkelen: Nanite en Lumen.

Nanite

Een belangrijk nieuw aspect van de volgende versie van de Unreal Engine is de manier waarop de software met geometrie omgaat. Epic beschrijft in een blogpost (en in de onderstaande video) precies hoe de nieuwe technologie werkt. Met Nanite zorgt een PlayStation 5 ervoor dat “film-kwaliteit bronbestanden bestaande uit miljoenen of miljarden polygonen direct naar de Unreal Engine geïmporteert kunnen worden.”

Dat wil dus zeggen dat de engine in staat is om hoogwaardige geometrie te streamen zonder enig kwaliteitsverlies. Op het moment moeten game-ontwikkelaars rekening houden met de hoeveelheid polygonen in geometrie. Dat hoeft niet meer in Unreal Engine 5; er is geen spraken van een limiet voor de hoeveelheid polygonen in een model. Ontwikkelaars hoeven volgens Epic dus niet meer handmatig LOD’s te maken.

Lumen

Daarnaast is Lumen een essentieel onderdeel van de Unreal Engine 5, het fundament waar vermoedelijk de meeste PlayStation 5-games op worden gebouwd. De huidige Unreal Engine 4 is namelijk ook verreweg de meestgebruikte engine.

Hoe dan ook, Lumen is de manier waarop een PlayStation straks het licht in een Unreal Engine-game genereert. “[Lumen] rendert diffuse inter-reflectie mogelijk met een oneindige hoeveelheid weerkaatsingen en indirecte weerspiegelingen in gigantische, gedetailleerde omgevingen. Dit nauwkeurig op schalen van kilometers tot millimeters.”

Hoewel dat allemaal een beetje ingewikkeld kan klinken, is de manier waarop Unreal 5 licht calculeert vergelijkbaar met NVIDIA’s Ray Tracing. Die techniek leggen we in dit Minecraft-artikel precies uit. Samengevat is Lumen is de manier waarop Unreal een lichtstraal calculeert; een lichtlijn kan in deze engine oneindig vaak weerkaatsen, waarbij het gedrag van het licht constant berekend wordt.

Voor ontwikkelaars is Lumen tevens een geweldige manier om tijd te besparen, omdat ze geen lightmaps hoeven te maken. Volgens Epic “kunnen ontwikkelaars een lichtbron in de Unreal Editor verplaatsen” en wordt deze in realtime weergegeven, net zoals de gamer het uiteindelijk op de PlayStation 5 zal zien. Kortom, minder werk voor ontwikkelaars en ook minder gokwerk voor hoe het uiteindelijk uit zal pakken.

Niet op tijd voor PlayStation 5 release

Helaas zit er een ietwat pijnlijke connotatie aan de prachtige bovenstaande gameplay. Unreal Engine 5 (de ‘preview’ versie) staat gepland voor begin 2021. De volledige release is uiteindelijk ergens eind 2021. Dat wil met andere woorden zeggen dat Unreal Engine 5 nooit op tijd gaat zijn voor de release van de PlayStation 5 (feestdagen 2020). Vooralsnog moeten ontwikkelaars het dus nog doen met oudere engines.

Unreal Engine 5 ondersteunt consoles van de volgende generatie, consoles van de huidige generatie, PC, Mac, iOS en Android.

Foto @EpicGames

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *