Leestijd: 2 minuten

Het kon bijna niet anders dan dat de eerste Half-Life-game in meer dan 15 jaar een succes zou worden. Maar naast unaniem geweldige scores zorgde Valve’s game nog voor iets anders: een gigantische stijging aan virtual reality-gamers. Het aantal gamers van een VR-headset dat op Steam gamede steeg binnen één maand met bijna een miljoen. En dat dankzij Half-Life: Alyx, dat vanaf eind maart in de schappen ligt en een VR-set vereist.

Half-Life: Alyx in VR

Het was een gewaagde zet van CS:GO en Dota 2-maker Valve om de langverwachte ‘derde’ Half-Life een VR-only-game te maken. De technologie behoort tot een niche van gamers, zo blijkt uit de gebruikte Hardware Survey van Steam (via: RoadToVR). Nog geen 2% van alle Steam-gebruikers heeft een VR-set. Valve had dus meer dan 50 keer zoveel potentiële Half-Life: Alyx-spelers kunnen aanspreken door de game ‘gewoon’ op PC te releasen.

Stijging in VR-sets

Kennelijk was de game daarentegen zo aantrekkelijk, dat veel non-VR-gamers toch werden overgehaald om de meeslepende technologie aan te schaffen. In april van 2020 blijken er richting de 1 miljoen nieuwe gebruikers met een VR-headset te zijn. Direct na de launch van Half-Life: Alyx eind maart, dus. Daarmee zit het totaal aantal VR-gebruikers dat op Steam actief is nu op 2.7 miljoen. Binnen één maand steeg het totaal dus met bijna 60%.

Welke gebruikt de gamer?

Het is daarbij duidelijk welke VR-headset het meest gedragen wordt. Oculus is verreweg het populairste merk met een marktaandeel van bijna 45%. HTC ligt zit ze op de hielen met ruim 30% marktaandeel. Valve zelf heeft met de Valve Index een twaalfde van de taart in handen.

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *