Leestijd: 2 minuten

Gisteren markeerde de eerste keer dat we de PlayStation 5 in actie zagen. De Unreal Engine 5 demo toonde hoe belachelijk mooi de graphics voor de volgende generatie consoles gaat worden. Xbox topman Phil Spencer prijst het team van Epic Games voor de Unreal Engine 5 tech demo; hij kondigt tegelijk aan dat ook veel Xbox exclusives de engine gaan gebruiken.

Phil Spencer geeft complimenten

Xbox-CEO Phil Spencer zegt op Twitter dat hij onder de indruk is van de eerste beelden van Unreal Engine 5. De in-engine gameplay draaide op een PlayStation 5 en Spencer zal ongetwijfeld een beetje jaloers zijn op de reveal. We zagen al veel eerder Xbox Series X beelden, waaronder een waslijst aan trailers. Dat waren daarentegen games die allemaal op ‘oude’ engines waaronder Unreal Engine 4 draaien.

Spencer: “Ongelofelijk werd door het team van @UnrealEngine, veel van onze XGS (Xbox Game Studios) gebruiken Unreal. Denk bijvoorbeeld aan Ninja Theory dat Hellblade II maakt. We hebben zin om de UE5-innovaties tot leven te brengen voor de Xbox Series X.”

Unreal is maar het fundament

Hoewel het gemakkelijk is om de Unreal Engine 5 door de war te halen met specs van de console, is het tegenovergestelde waar. Unreal is het fundament waarop games gebouwd worden; alles wat de engine mogelijk maakt komt naar de beide consoles. Met andere woorden, als een game op de PlayStation 5 of Xbox Series X er waanzinnig uit ziet, komt dat omdat de engine dat mogelijk heeft gemaakt.

Kortom, hoewel Sony met de PlayStation 5 nu een slag heeft geslagen (ze hebben vast meer geld aan Epic betaald om de tech-demo op te mogelijk draaien), zal dezelfde grafische kwaliteit op de Xbox Series X terug te zien zijn. Uiteindelijk zullen we eind dit jaar weten welke console het beste zal presteren. En daarmee bedoelen we niet welke betere graphics genereert; we bedoelen simpelweg welke console beter verkoopt.

Foto @EpicGames

Leave your comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *